Patentering av informasjonsteknologiske oppfinnelser

Kan man patentere et datamaskinprogram? Kreves det i så fall at programmet har en effekt utenfor datamaskinen eller styrer sentrale prosesser i en datamaskin? Eller kan måten en datamaskin håndterer data, for eksempel i form av datastrukturer og algoritmer, i seg selv begrunne patenterbarhet?

Spørsmålet om patenterbarheten til informasjonsteknologiske oppfinnelser er blant de mest omdiskuterte patentrettslige spørsmålene de siste tiårene. Boken inneholder en omfattende undersøkelse av den innholdsmessige patenterbarheten til informasjonsteknologiske oppfinnelser i norsk rett, hvor det også dras veksler på komparative fremstillinger av tysk, engelsk og amerikansk rett.

Boken berører også spørsmål knyttet til hvordan det patentrettslige vernet forholder seg til andre former for rettslig beskyttelse av informasjonsteknologi. Den er derfor ikke bare av interesse for advokater, dommer og andre som arbeider med patentrettslige problemstillinger, men også andre som har interesse for rettslig beskyttelse av informasjonsteknologi.

• Utgivelsesdato: 10.08.2017

Torger Kielland

Torger Kielland (født 1979) er førsteamanuensis ved Det juridiske fakultet, Universitetet i Bergen, hvor han hovedsakelig arbeider med immaterialrett og kontraktsrett. Han har tidligere blant annet arbeidet som dommerfullmektig ved Trondheim tingrett.