PISA - sannheten om skolen?

I de siste årene har internasjonale målinger fått økt oppmerksomhet i media. Er resultatene en dom over skolens kvaliteter?
Boka bidrar til å forstå hvordan utdanningspolitiske visjoner endres i lys av PISA og diskuterer både tilsiktede og utilsiktede konsekvenser av undersøkelser som PISA. Boka spenner over flere fagfelt og berører nasjonale reformer, vurderingssystemer, skole og klasserom.
Antologien gir faglige innspill til en fagkritisk diskusjon om PISA. Første del av boka beskriver bakgrunnen for PISA og andre storskalaundersøkelser som tester elevresultater.
Andre del presenterer PISAs rammeverk og drøfter forholdet mellom internasjonale storskalaundersøkelser og nasjonale reformer.
Tredje del av boka ser internasjonale undersøkelser som TIMSS og PISA fra skolens synsvinkel.

Forfatterne representerer en rekke universiteter og høyskoler i Norge og Sverige: Kari Bachmann, Nils Rune Birkeland, Erling Lars Dale, Astrid B. Eggen, Hanna Eklöf, Gunnar Gjone, Berit Haug, Peder Haug, Cecilie Haugen, Therese Nerheim Hopfenbeck, Harald Jarning, Lise Iversen Kulbrandstad, Gjert Langfeldt, Christian Lundahl, Ulf P. Lundgren, Randi Myklebust og Daniel Pettersson. Boka er redigert av Eyvind Elstad og Kirsten Sivesind ved Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling (ILS), Universitetet i Oslo.

" ... alle som har deltatt i diskusjoner om norsk skole, kan hente ammunisjon til neste debatt... Diagnosen de 19 artikkelforfatterne stiller er ulik, og det er trolig den beste medisin politikere, pedagoger, foreldre og journalister trenger før vi alle skal gjennom et fjerde PISA-sjokk i desember."
(Liv Berit Tessem, Aftenposten)

¿Boka er lesverdig og opplysande på mange interessante felt, og den løftar fram nokre viktige spenningar som er naturlege følgjer av PISA-resultata. Ikkje minst dreier dette seg om det problematiske forholdet mellom PISA-resultat og politikkutforming. Boka vil absolutt kunne bidra til å nyansere debatten på ein konstruktiv måte, og ikkje minst gjere oss alle betre førebudd til neste PISA-runde¿¿ (Frå omtale i Bedre skole 4/10 ved Knut Steinar Engelsen.)

• Utgivelsesdato: 21.04.2010

Eyvind Elstad

Eyvind Elstad er professor i didaktikk ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo.