Religiøse trender i Norge

Religiøst liv i Norge har endret seg mye i løpet av noen få tiår. I Religiøse trender i Norge definerer forfatteren hovedtrekkene i denne utviklingen. Med nyere sosiologisk forskning i bagasjen undersøker forfatteren følgende: Hva preger religiøst liv i Norge i dag? Og ikke minst: Hva har endret seg?

Færre mennesker enn før tror på Gud og går på religiøse møter, men de fleste nordmenn deltar fremdeles i religiøse ritualer som dåp og begravelse. Kvinner er blitt mer likestilte i de fleste trossamfunn. Innvandrere og deres etterkommere tilpasser seg i stor grad det norske majoritetssamfunnets verdier og praksiser. Menneskesynet er blitt lysere i religiøse sammenhenger. Helvete og fortapelse er på vei ut av forkynnelsen. Læresetninger betyr mindre enn før, mens gode opplevelser betyr mer.

Slike trender preger nesten alle religiøse retninger. Forfatteren beskriver dem systematisk samtidig som han drøfter drivkreftene bak endringene. Ved å legge tyngdepunktet på religiøse trender har Repstad skrevet en original og engasjerende bok.

Boka er nyttig for:

· lærerstudentene
· studenter som studerer samfunnsfag
· studenter som studerer religionsvitenskap
· alle som interesserer seg for religionens rolle i dagens Norge

• Utgivelsesdato: 18.09.2020
Pål Steinar Repstad

Pål Repstad er professor emeritus i religionssosiologi ved Universitetet i Agder, og har nær femti år bak seg som forsker på religiøse endringer. Han har blant annet skrevet bøkene Innføring i religionssosiologi (med Inger Furseth, ny utgave 2023), Julekonserter (med Anne Løvland), Religiøse trender i Norge, Moderne sosiologer om samfunn og religion (med Inger Furseth), hva er SOSIOLOGI og God after the church lost control (med Jan-Olav Henriksen). Fagbøker av ham er oversatt til sju språk. Han er mangeårig redaktør av Nordic Journal of Religion and Society (sammen med Inger Furseth) og æresdoktor ved Uppsala Universitet.