Velg format

På lager
kr 489

Retten i skolen

mellom pedagogikk, juss og politikk

Informasjon om boka

  • Sider: 328
  • Språk: Bokmål
  • ISBN: 9788215026671
  • Utgivelsesdato: 12.10.2016
  • Bokgruppe: 215
Retten i skolen - mellom pedagogikk, juss og politikk handler om hvordan profesjonelle yrkesutøvere håndterer en økt rettsliggjøring av skoleverket.
Ved å belyse samspillet mellom rettslig regulering og profesjonelt skjønn i styring og ledelse av skolen, synliggjør forfatterne hvordan rettslige normer får konsekvenser for skolens pedagogiske praksis. Målet er å bidra med kunnskap som kan hjelpe ledere i skoleverket til å forme en kunnskapsbasert praksis til beste for elever, lærere og samfunnet.

Forfatterne presenterer resultater fra det tverrfaglige forskningsprosjektet «Skolelederes faglige skjønn i håndteringen av rettslige standarder» med bidrag fra pedagoger, jurister og rettssosiologer.

Boken retter seg mot alle som er opptatt av rettsliggjøringen av utdanningssystemet og den økte betydningen rettsregler har fått gjennom nasjonalt tilsyn. Den er også aktuell for utdanning av skoleledere og for ledere i praksisfeltet.

Kristian Andenæs er professor emeritus i rettssosiologi ved Institutt for kriminologi og rettssosiologi, Det juridiske fakultet, Universitetet i Oslo. Jorunn Møller er professor i pedagogikk ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo.

Øvrige bidragsytere er Helga Aune, Jeffrey Brooks Hall, Camilla Herlofsen, Vibeke Norheim Holm, Håkan Hydén, Henning Jakhelln, Stine Jeppesen, Berit Karseth, Kersti Kelder, Ulf Leo, Sven Nilsen, Eli Ottesen, Kirsten Sandberg, Kirsten Sivesind, Guri Skedsmo, Trond Welstad (UiO) og Per Wickenberg.

Jorunn Møller

Jorunn Møller er professor i pedagogikk ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo.
Forskningsinteressen er særlig knyttet til den pedagogiske ledelsesfunksjonen i skolen, men også til styring og ansvarliggjøring av skolen. Hun er involvert i flere internasjonale forskningsnettverk og har publisert en rekke norske og internasjonale artikler og bøker om ledelse i grunnskole og videregående opplæring. I utviklingen av masterprogrammet i utdanningsledelse ved Universitetet i Oslo har hun spilt en sentral rolle.
Mer informasjon om forfatteren