Seksuelle overgrep og vold

Forebyggende undervisning i skolen
Denne bokens to historier kan brukes som pedagogisk redskap i dialog med elevene om seksuelle overgrep og vold. Til fortellingene er det utarbeidet en veileder for refleksjon. Formålet er å gi en naturlig kontekst for samtaler på elevenes premisser. Boken gir konkrete og praktiske forslag til hvordan den forebyggende undervisningen kan planlegges og gjennomføres.
Hjelp, pappa slår!: 1.- 6.klasse. Dette er historien om Eivind på 8 år og søsteren Yngvil på 5 år som får timer hos familievernet, og som rømmer til et krisesenter.

Mammas hemmelighet: 7.-10. klasse. Vi møter Kaja på 16 år som er omgitt av taushet og store hemmeligheter. Hun starter sin egen etterforskning og oppdager at både moren og hennes beste venninne har vært utsatt for seksuelle overgrep.

Boken er først og fremst beregnet for lærere som trenger et verktøy for å fremme dialog og innsikt i møtet med barn og unge.

• Utgivelsesdato: 03.06.2016

Magne Raundalen

Magne Raundalen er barnepsykolog og er knyttet til Senter for krisepsykologi i Bergen. I 2000 ble han utnevnt til kommandør av St. Olavs Orden for sitt arbeid for barns beste.

Han har tidligere utgitt boka Krisepedagogikk sammen med Jon-Håkon Schultz (Universitetsforlaget 2006).

Jon-Håkon Schultz

Jon-Håkon Shultz er ansatt som professor i pedagogisk psykologi ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk, UiT.

Han har utgitt flere bøker, bl.a. Ingen ut av rekka går (3. utg. 2008). Ungdom og rus (2007) og Krisepedagogikk sammen med Magne Raundalen (2006).