Velg format

På lager
kr 469

Utdanningsledelse i høyere utdanning

- legitime kompromisser
Utdanningsledelse i høyere utdanning - legitime kompromisser henvender seg til ansatte i universitet- og høyskolesektoren, og andre som er opptatt av å sikre kvalitet i utdanningen.

Å lede i utdanningssektoren kan oppleves som en vev av forpliktelser der ledere må ivareta mangfoldige interesser samtidig som de må hegne om høy grad av faglighet og akademisk frihet. Hva god utdanningsledelse innebærer er det delte meninger om. Litteraturen er fylt av normative idealer, men hvordan utdanningsledelse utøves i praksis er det mindre empirisk forskning på.

I denne boken, som består av 13 kapitler, presenteres forskning, teori og eksempler fra praksis, der forfatterne formidler ærlige og usminkede beretninger fra ledelse i egne institusjoner. De forteller om erfaringer med å jobbe i lederteam, hvordan utvikle innovative praksiser og potensialet som ligger i å samarbeide med studenter. Forfatterne løfter også fram hvordan ulike styringsideologier kan skape spenninger, og hvordan utdanningsledere kan forhandle fram legitime kompromisser mellom ulike behov og interesser.

Boken byr på innsikt i både utfordringer og gleder i utdanningsledelse på alt fra studieprogram- til rektornivå. Vi får innblikk i hvordan utdanningsledere kan navigere i komplekse farvann, og hvordan de kan utvide handlingsrommet for ledelse lokalt i det norske utdanningslandskapet som er sterkt innvevd i den internasjonale konteksten.

Informasjon om boka

  • Sider: 256
  • Språk: Bokmål
  • ISBN: 9788215071329
  • Utgivelsesdato: 24.04.2025
  • Bokgruppe: 215

Kristin Helstad

Kristin Helstad er førsteamanuensis ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo, der hun underviser i masterprogrammet i utdanningsledelse og i rektorutdanningen. Helstads forskningsinteresser er knyttet til profesjonsutvikling i skolen, hvordan lærere lærer, og forholdet mellom læreres fagdidaktiske arbeid og skoleutvikling og ledelse.
Mer informasjon om forfatteren

Tone Dyrdal Solbrekke

er professor ved Institutt for pedagogikk og universitetspedagog ved Senter for læring og utdanning, ved Universitetet i Oslo.
Mer informasjon om forfatteren