Vår tids moderne tider

Det norske arbeidstidsregimet. 2. utgave
Filmen «Modern Times» fra 1936 handler om å overleve i en moderne industrialisert verden. I dag er Chaplins visualisering av kampen mellom mann og maskin fortrengt av andre bilder: Fabrikken er erstattet av tjenesteytende virksomheter, sammenstøt mellom jobb og familie preger hverdagsdramatikken.

Denne boka tar pulsen på vår tids moderne tider, på det norske postindustrielle arbeidslivet og de prosesser det formes av i begynnelsen av det 21. århundret. Lønnsarbeidets tidsdimensjoner - arbeidstid som sosial institusjon, sosial praksis og kulturell kategori - er analysens plattform. Arbeidsliv og arbeidstidsspørsmål befinner seg midt i faglige kontroverser over fortolkning av den moderne samfunnsformasjonen: I hvilken grad og på hvilke måter forandres lønnsarbeidets tidsdimensjoner? Og hvordan påvirker det befolkningens livsløp og hverdagsliv? Etterkrigstidens industrielle arbeidstids-regime undermineres fra flere kanter. Det knaker i den fremvoksende postindustrielle tidsorden - strukturelt og kulturelt. Men den postindustrielle vrien på moderne tider har dype avtrykk fra den norske samfunnsmodellen.

Denne 2. utgaven av boka er gjennomgående oppdatert, særlig med hensyn til de senere års utvikling i arbeidstidspolitikk og arbeidstidsordninger. Den er også utvidet med tabeller og figurer som illustrerer viktige trekk ved denne utviklingen.

• Utgivelsesdato: 22.11.2019

Anne Lise Ellingsæter

Anne Lise Ellingsæter er professor ved Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, Universitetet i Oslo