Virksomme ord. Politiske taler 1814-2005

«All makt i denne sal», «dynamitt i borehullene». Mange drar vel kjensel på disse formuleringene. Men talene de stammer fra er det nesten ingen som har lest. De har da også vært vanskelig å finne frem til - inntil nå: Med denne boken blir den politiske talens historie i Norge for første gang dokumentert.
Politiske taler er «virksomme ord», de er inngrep i politiske situasjoner. Dessuten er de konkrete begivenheter: Levende møter med et publikum. Til hver tale hører en introduksjonsartikkel som
klargjør hva som sto på spill og hvordan det hele artet seg.

I tillegg kommer om lag hundre korte tekstutdrag med øyenvitneskildringer eller med aktørenes egne minner og refleksjoner. Resultatet er norgeshistorie på en ny måte: En serie nærbilder av sentrale personer og begivenheter. De bakenforliggende praktiske vilkår blir likevel ikke oversett her. Artikler om mikrofon og stemmebruk, om radio og fjernsyn med mer har også fått plass i dette mangfoldige verket.

For alle som er interessert i talekunst og politisk historie er «Virksomme ord» et uunnværlig referanseverk og en kilde til rike leseopplevelser.

«Så forbilledlig er denne boka, og så bevisste er disse forfatter-redaktørene seg de muligheter de har hatt, og de begrensninger de har måttet velge seg, at det er vanskelig å komme med innvendinger. (...) Dette er blitt en gedigen ressurs for politisk og historisk interesserte, for nordmenn generelt, og for dem som mer eller mindre frivillig måtte befinne seg i dette landet, og for de der ute i verden som ellers måtte interessere seg for oss.»
Tore Rem, Dagbladet

• Utgivelsesdato: 25.11.2005

Anders Johansen

Anders Johansen er professor i sakprosastudier ved Institutt for informasjons- og medievitenskap, Universitetet i Bergen. Som forsker og skribent er han bredt orientert. Han har blant annet utgitt Talerens troverdighet. Tekniske og kulturelle betingelser for politisk retorikk (2002), Samtalens tynne tråd (2003) og Virksomme ord. Politiske taler 1814-2005 (2005).

Jens E. Kjeldsen

Jens E. Kjeldsen er professor i retorikk og visuell kommunikasjon ved Universitet i Bergen. President for Rhetoric Society of Europe. Han er mangeårig hovedredaktør for forskningstidsskriftet Rhetorica Scandinavica og forfatter av « Retorikk i vår tid» (2006) samt «Virksomme ord. Politiske taler 1814-2005» (2005, m. Anders Johansen).