Å uttrykke seg i barnevernet
Profesjonell praksis i barnevern og barnets rett til medvirkning
Denne boken forklarer og drøfter hvordan et barns rett til å ytre seg ivaretas gjennom praksis og beslutningstagning i barnevernet.
Ved å ta utgangspunkt i retten til å ytre seg, som er fastslått i artikkel 12.2 i FNs konvensjon om barnets rettigheter, forklarer den hvordan barnevernets praksiser bør være, og hvordan barnevernet må opptre for å ivareta og håndheve barnets rettigheter ved å sikre «muligheten til å bli hørt» i enhver administrativ praksis. Aktuell forskningslitteratur gir omfattende dokumentasjon - på tvers av landegrensene, av hvordan barnets stemme enten ikke blir hørt, eller, alternativt, av eksistensen av en proforma/symbolsk tilnærming til lydhørhet overfor barnet i barnevernets praksiser. I form av en trippel tilnærming vil denne boken
- etablere en tydeligere sammenheng mellom rettigheter og profesjonell praksis i henhold til artikkel 12
- utlede hvordan rettighetsbasert praksis oppnås i barnevernets praksiser
- gi et omfattende svar på utfordringen med å implementere artikkel 12.2 gjennom policy og lovgivning
Boken vil være av interesse for alle studenter, akademikere og profesjonsutøvere som arbeider med barnevern, herunder sosialarbeidere, tilsynsverger, helse- og omsorgsarbeidere, advokater og lærere.
Asgeir Falch-Eriksen er faggruppeleder ved Institutt for sosialfag ved OsloMet. Han har en doktorgrad i statsvitenskap fra Senter for profesjonsstudier og har forskningsinteresser innen politisk teori, rettsfilosofi og yrkessosiologi. Falch-Eriksen har publisert en rekke artikler om profesjonalitet i barnevern og om sammenhengen mellom barnevern og menneskerettigheter.
Karmen Toros er professor i sosialt arbeid ved skolen for ledelse, rettsvitenskap og samfunnsfag ved Universitetet i Tallinn. Hun er aktivt engasjert i utdanning av sosialarbeidere og opplæring av ansatte i barnevernet. I sin forskning er Toros opptatt av barnevern og beskyttelse av barn, styrkeperspektiver og løsningsorientert tilnærming i barnevernspraksis, og hun er spesielt interessert i barnevernets undersøkelser knyttet til nødstilte barn.
Ved å ta utgangspunkt i retten til å ytre seg, som er fastslått i artikkel 12.2 i FNs konvensjon om barnets rettigheter, forklarer den hvordan barnevernets praksiser bør være, og hvordan barnevernet må opptre for å ivareta og håndheve barnets rettigheter ved å sikre «muligheten til å bli hørt» i enhver administrativ praksis. Aktuell forskningslitteratur gir omfattende dokumentasjon - på tvers av landegrensene, av hvordan barnets stemme enten ikke blir hørt, eller, alternativt, av eksistensen av en proforma/symbolsk tilnærming til lydhørhet overfor barnet i barnevernets praksiser. I form av en trippel tilnærming vil denne boken
- etablere en tydeligere sammenheng mellom rettigheter og profesjonell praksis i henhold til artikkel 12
- utlede hvordan rettighetsbasert praksis oppnås i barnevernets praksiser
- gi et omfattende svar på utfordringen med å implementere artikkel 12.2 gjennom policy og lovgivning
Boken vil være av interesse for alle studenter, akademikere og profesjonsutøvere som arbeider med barnevern, herunder sosialarbeidere, tilsynsverger, helse- og omsorgsarbeidere, advokater og lærere.
Asgeir Falch-Eriksen er faggruppeleder ved Institutt for sosialfag ved OsloMet. Han har en doktorgrad i statsvitenskap fra Senter for profesjonsstudier og har forskningsinteresser innen politisk teori, rettsfilosofi og yrkessosiologi. Falch-Eriksen har publisert en rekke artikler om profesjonalitet i barnevern og om sammenhengen mellom barnevern og menneskerettigheter.
Karmen Toros er professor i sosialt arbeid ved skolen for ledelse, rettsvitenskap og samfunnsfag ved Universitetet i Tallinn. Hun er aktivt engasjert i utdanning av sosialarbeidere og opplæring av ansatte i barnevernet. I sin forskning er Toros opptatt av barnevern og beskyttelse av barn, styrkeperspektiver og løsningsorientert tilnærming i barnevernspraksis, og hun er spesielt interessert i barnevernets undersøkelser knyttet til nødstilte barn.
Informasjon om boka
- Språk: Bokmål
- ISBN: 9788215067735
- Utgivelsesdato: 19.12.2025
- Bokgruppe: 893