Choose format

In stock
NOK 359
Allvit is a digital edition of the book that is universally designed and includes audio. It adapts to the screen on PC, tablet and mobile. The e-book has extended functions such as full search, lookup in the books, note and markup function. Allvit also gives you a completely ingenious source reference function: You mark and get the correct source reference with a single keystroke. Simple, practical and study-friendly!

God undervisning

Dette vet vi
Hva kjennetegner undervisning som faktisk gir bedre læring?
Etter mange tiår med utdanningsforskning er det oppnådd økende enighet om at følgende fire hovedområder kjennetegner god undervisning: tydelighet, høye faglige krav, kvalitet på klasseromssamtalene og støttende læringsmiljø.

Hvordan kan dette omsettes til praksis? I denne boken viser ledende utdanningsforskere hvordan du:
- setter tydelige mål og gir faglig støtte gjennom strategiundervisning og modellering
- gir tilbakemeldinger som faktisk fremmer læring
- utfordrer alle elever faglig med høye, tilpassede krav
- formidler fagkunnskap på måter som skaper forståelse
- skaper klasseromssamtaler der elevene bygger på hverandres tenkning

Til sammen gir kapitlene gode verktøy for å tilpasse opplæringen til elevmangfoldet i norsk skole. Hvert kapittel kombinerer forskningsfunn med praktiske eksempler fra klasserom. Boken gir et repertoar av praksiser som kan tilpasses til enhver undervisningssituasjon med ulike elever og ulikt fagstoff.

God undervisning gir lærerutdanningen akkurat det den trenger: Forskningsbasert og praksisnær kunnskap for lærere som vil vite hva som virker, og hvorfor.

Bokens redaktører er Marte Blikstad-Balas (professor ved Universitetet i Oslo), Cecilie Dalland (professor ved OsloMet) og Inga Staal Jenset (førsteamanuensis ved Universitetet i Oslo).

Detailed information

  • Language: Norwegian
  • ISBN: 9788215072685
  • Publication date: 11.11.2025
  • Book group: 893

Marte Blikstad-Balas

Marte Blikstad-Balas er professor ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo. Hennes forskningsinteresser er literacy, lesing, skriving, digitale medier, klasseromsforskning, norskdidaktikk, forskningsmetodologi og videostudier. Blikstad-Balas har lang undervisningserfaring fra både grunnskolen og videregående skole. Hun har skrevet en rekke artikler om elevers bruk av ulike tekster i skolen, for eksempel om hvordan Wikipedia og lærebøker brukes i skolearbeid.

Blikstad-Balas har en rekke roller i forskningsprosjekter. Hun er leder av prosjektet Video to Support Excellence in Teaching (VIST), nestleder i Nordic Centre of Excellence - Quality in Nordic Teaching (QUINT), team leader i QUINT Theme 3 - Using videos to support teachers' professional learning. Hun er også medlem av Akademiet for yngre forskere, advisory board i Nordic Journal of Literacy Research og Landslaget for norskundervisnings Bokredaksjon.
More about the author

Cecilie Pedersen Dalland

Cecilie Dalland er førsteamanuensis i pedagogikk ved OsloMet der hun underviser i pedagogikk, forskningsmetoder, kreativitet og oppgaveskriving. Hun har flere års erfaring som veileder, sensor og foredragsholder, i tillegg til ti års erfaring som lærer i grunnskolen i Oslo. Dalland har en doktorgrad om elevers bruk av arbeidsplaner, og har utgitt en rekke bøker og artikler. De tre bøkene, Studentens hva, hvordan og hvorfor (2016), Kreativitet i skolen (2017) og Gode foreldrerelasjoner. Skole-hjem-samarbeid i grunnskolen (2020) er praktiske bøker som alle er rettet mot lærerstudenter og lærere.
More about the author

Inga Staal Jenset

More about the author