Choose format

Coming for sale
1/16/26
NOK 469

Kjerneelementer i samfunnsfag

fagdidaktiske perspektiver
I denne boka viser forfatterne hvordan kjerneelementene i samfunnsfag kan brukes i undervisning, forskning og profesjonsutvikling. Forfatterne kombinerer praktiske studier og teoretiske diskusjoner for å vise hvordan disse elementene kan anvendes i møte med elever, studenter og lærere - og hvilke faglige og didaktiske spørsmål de reiser.

Boka tar for seg viktige temaer som:
Undring og utforskning
Kritisk tenkning i den digitale tidsalderen
Demokratiopplæring Identitet og rasisme
Menneskerettigheter
Urfolk og nasjonale minoriteter
Historiebevissthet og 22. juli
Bærekraftig utvikling

Målet med boka er å gi nye perspektiver på hvordan samfunnsfagets kjerneelementer kan forstås og brukes i skolen for å støtte elevenes dannelse. Kjerneelementer i samfunnsfag er skrevet for lærerutdannere, lærere, studenter og forskere som ønsker å styrke forståelsen av samfunnsfaget som danningsfag - og bidra til videre utvikling av fagets praksis og teori.

Detailed information

  • Pages: 258
  • Language: Norwegian
  • ISBN: 9788215075693
  • Publication date: 16.01.2026
  • Book group: 214

Irene Trysnes

er professor i samfunnsfagdidaktikk ved Universitetet i Agder og leder for forskningsgruppen Samfunnsfagdidaktikk og utdanningsforskning. Hun forsker blant annet på ungdom og religiøsitet, seksuell trakassering, ekstreme ytringer i klasserommet, rasisme og ungdomskriminalitet. Trysnes har vært redaktør for flere bøker og har publisert en rekke arbeider innenfor ungdomsforskning, religionssosiologi og samfunnsfagdidaktikk.
More about the author

Katja H-W Skjølberg

er dosent i statsvitenskap ved Universitetet i Agder hvor hun underviser fagdidaktikk og samfunnsfag i lærerutdanningen. Forskningen hennes fokuserer på kontroversielle og sensitive tema i undervisningen, som konspirasjonsteorier, ekstreme ytringer, seksuell trakassering og rasisme. Hun er særlig opptatt av skolens og samfunnsfagets rolle i forebygging av radikalisering og ungt utenforskap.
More about the author