Forebygging og behandling av rusproblemer

En innføring
For å forstå rusmiddelavhengighet må man se på biologiske, psykologiske og sosiale forhold.

Forfatteren tar utgangspunkt i WHOs definisjon som sier at rusmiddelavhengighet er en biopsykososial lidelse. Dette innebærer at man både i forståelsen av problemene og i de hjelpetiltakene man tilbyr, bør legge vekt på både biologiske, psykologiske og sosiale forhold. Sentrale biologiske forhold er for eksempel at rusmidler virker inn på hjernens belønningssystemer og på kroppens organer. Sentrale psykologiske forhold er knyttet til blant annet læring, motivasjon, emosjoner, psykisk helse, identitet og personlighet. Sentrale sosiale forhold er knyttet til familie, sosialt nettverk, utdanning, arbeid, økonomi, boforhold, sosial inkludering/ekskludering og lover og regler.

Boka er primært skrevet som en innføringsbok for høgskolestudenter om forebygging og behandling av rusproblemer, men den kan også leses av andre studenter, fagfolk, beslutningstakere, pasienter, pårørende og andre interesserte.

Reidar Hole (1966-2014) var spesialist i klinisk psykologi med fordypning i rus- og avhengighetsproblemer. Han arbeidet i mange år med behandling og forebygging av rusproblemer som både behandler og leder.

«God norsk innføringsbok til forståelse av rus- og avhengighetsproblematikk.»
Jørgen G. Bramness, «Tidsskrift for Den norske legeforening»

• Utgivelsesdato: 30.09.2020

Reidar Hole

Reidar Hole (1966 - 2014) var spesialist i klinisk psykologi med fordypning i rus- og avhengighetsproblemer. Han arbeidet i mange år med behandling og forebygging av rusproblemer som både behandler og leder.