Markedsføring på bedriftsmarkedet 4. utgave

Denne boken bygger på internasjonal forskning, men tar utgangspunkt i norske forhold. Den tar for seg de spesielle utfordringene markedsførere står ovenfor når det er andre organisasjoner som er kjøpere av produkter og tjenester.
Sammenlignet med tradisjonell markedsføring stiller B2B-markedsføring blant annet spesielle krav til markedsstrategi og hvordan man håndterer de organisatoriske prosessene som foregår hos og mellom kunden og leverandøren.

Denne 4. utgaven er fullstendig revidert og oppdatert. I tillegg inneholder den to nye kapitler som handler om verdiskaping, verdikapring og problemløsing i B2B-relasjoner.

Boken er skrevet for studenter som tar kurs som innenfor salg, markedsføring og relasjoner mellom bedrifter. Den er også meget godt egnet for ledere, markedsførere og selgere som har bedrifter og offentlig virksomheter som sine kunder eller leverandører. Boken er bygget opp slik at den både er egnet som introduksjonsbok, samtidig som den går i dybden i de mest sentrale temaene og dermed også er velegnet for viderekommende.

• Utgivelsesdato: 16.09.2020

Erik B Nes

Erik B. Nes, PhD, er professor emeritus ved Handelshøyskolen BI. Før han ble akademiker på heltid, rakk Nes å skaffe seg en omfattende praktisk erfaring fra både inn- og utland. Han har blant annet vært administrerende direktør i Roneo Alcatel og Alcatel STK bedriftssystemer, samt markedssjef i Astra-Gruppen.

Harald Biong

Harald Biong, dr. oecon., var førsteamanuensis ved Handelshøyskolen BI. I tillegg til sine teoretiske kunnskaper har Biong omfattende erfaring fra praktisk orientert markedsarbeid, bl.a. fra Lilleborg Jordan, reklamebyrå og konsulentvirksomhet.

Jon Bingen Sande

Jon Bingen Sande, PhD, (www.jbsande.com) er førsteamanuensis ved Handelshøyskolen BI der han underviser i B2B-markedsføring og internasjonal markedsføring. Han forsker på interorganisatoriske relasjoner og markedsføringsledelse i B2B-bedrifter. Sande har bakgrunn fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet og har blant annet jobbet ved World Forest Institute i Portland, Oregon.