Medvirkning til barns spontane lek

Å beskytte, bekrefte og berike, 2. utgave
Boka skal bidra til ny kunnskap, refleksjon og diskusjon omkring barnehagepersonalets mange måter å delta i barns spontane, egeninitierte lek.

Barn har rett til lek, medvirkning, omsorg og beskyttelse i barnehagen. Barnehagepersonalet skal beskytte, bekrefte og berike barns samspill og lek. Personalet bør medvirke til barns spontane lek og sørge for at alle barn har noen å leke med. Det er et profesjons-lek-etisk ansvar å unngå unødige avbrytelser, som avkrefter eller avslutter barns lek.

Med utgangspunkt i det unike barnet og mangfold i barnegrupper viser forfatteren hvordan barnehagepersonalets oppmerksomme nærvær og tilstedeværelse, deres aktive holdning og deltakelse kan beskytte, gi kraft til og berike barns spontane lek.

Boka er basert på et forskningsprosjekt i barnehagefeltet og retter seg mot fag- og forskermiljø i barnehagelærerutdanningen, barnehagelærerstudenter og personalet i barnehagen.

• Utgivelsesdato: 14.10.2022

Kristin Danielsen Wolf

Kristin Danielsen Wolf (ph.d.) er visedekan for barnehagelærerutdanningen ved Universitetet i Sørøst-Norge. Forskningsfokuset hennes er knyttet til foreldrenes perspektiver på livet i barnehagen og barns lek og samspill. Hun har en rekke publikasjoner og har blant annet gitt ut bøkene "Små barns lek og samspill" og "Medvirkning til barns spontane lek".