Barns utelek

Uteleken må styrkes både i barnehagen, på skolen og i nærmiljøet. I dag blir store deler av barnas tid og lek organisert av voksne. Denne boka handler om den kroppslige leken som barna organiserer selv. Den handler om den magien som oppstår når barna blir fanget i leken.

Barn er kropp og bevegelse, og barn uttrykker glede og frihetsfølelse i uteleken. Forfatteren tar oss med til barns lekesteder utendørs, og viser oss hvordan skrenter, trær og skogholt er kjærkomne lekesteder for barn. Boka bygger på to forskningsprosjekter om utelek, et fra barnehagen og et fra skolen. I sin forskning har Fasting fulgt barna i deres lek - langt inni skogen, i skrenter, på lekeplassen og på sykkel hjem til deres nærområder. Det har gitt henne en unik innsikt i barnas lekeverden. Barna elsker sine lekesteder, og barnas lek er full av bevegelse og fantasi.

• Utgivelsesdato: 10.11.2017

Merete Lund Fasting

Merete Lund Fasting arbeider som førsteamanuensis ved Fakultet for helse og idrettsvitenskap på Universitetet i Agder. Hennes faglige fokus er barn, lek, bevegelse, friluftsliv, helhetlig læring og pedagogikk. Hun har skrevet en doktoravhandling om barns lek ute. http://meretelundfasting.no/