Religion i dagens Norge

Mellom sekularisering og sakralisering
Er vi blitt mer religiøse? Eller religiøse på en annen måte? Har holdningene våre til andre religioner, til homofili, abort eller statskirke - endret seg? Hva gjør mediene med religionen, og hva gjør religionen med politikken? Også ritualene våre undersøkes: Er det slik at vi har sluttet å gå til gudstjeneste og begynt å tenne lys på graver? Og er det forskjell på kvinner og menn, høyrefolk og sv-ere i så henseende?
Denne boka gir svar på disse spørsmålene - og mange flere - og setter dem inn i en større sammenheng.

I denne boken diskuterer og forklarer noen av landets fremste religionsforskere hva som skjer med norsk religiøsitet i dag. Blant temaene som blir tatt opp er religionens forhold til media, politikk, likestilling, etikk, oppdragelse, ritualer og geografi. Mye har endret seg de siste 20 årene, men noen av våre holdninger til de store spørsmål i livet er likevel seiglivede.

Hvilke forklaringer har mest for seg? Sekularisering, globalisering, privatisering eller pluralisering? For å få tak i hovedtrekk ved et stadig mer komplekst religiøse landskap må vi kanskje benytte flere perspektiver på en og samme tid? Religion i dagens Norge tar pulsen på det religiøse livet og forsøker å stille en diagnose.

Boka er redigert av forsker Pål Ketil Botvar og professor i etikk, Ulla Schmidt, begge fra Stiftelsen Kirkeforskning (KIFO).
De andre forfatterne er: Ida Høeg og Olaf Aagedal fra KIFO, Pål Repstad fra Universitetet i Agder, May-Linda Magnussen fra Agderforskning, Jan-Olav Henriksen fra Menighetsfakultetet, og Knut Lundby fra Universitetet i Oslo.

"Dette er en god og solid bok som gir svar på mange av de mest sentrale spørsmålene man bør stille om norsk religion i dag."
Dag Øistein Endsjø, Prosa

• Språk: Bokmål/Nynorsk