Teaching English in Norwegian classrooms

From research to practice

Hør Lisbeth M. Brevik i NRK Språkteigen

Prates det mest engelsk eller norsk i elevenes engelskundervisning? (12.april. 2020)

Hvordan foregår undervisningen i engelskfaget på ungdomstrinnet og i videregående skole, i innføringsklasser og yrkesfaglige klasser?

Denne boken presenterer ny forskning om hva lærerne gjør i engelsktimene, hvordan elevene oppfatter engelskundervisningen, og hva som motiverer dem. Forfatterne presenterer hva som kjennetegner god engelskundervisning knyttet til språklæring, kommunikasjon og møter med engelskspråklige tekster. Boken handler om hva elevene bruker engelsk til i og utenfor skolen, og hvordan det påvirker det nye engelskfaget.

Gjennom teori og forskningsbaserte eksempler viser forfatterne hva som er vanlige undervisningsformer i dagens engelskfag, og hvordan skolen kan legge til rette for at alle elever utvikler engelskkompetansen sin i et samfunn hvor språk blir stadig viktigere.

Boken er viktig lesning både for lærere, lærerutdannere og lærerstudenter, og alle som jobber med å utvikle engelskfaget i skolen.

Lisbeth M. Brevik og Ulrikke Rindal er begge ansatt ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo som førsteamanuenser i engelskdidaktikk. De har både sammen og hver for seg publisert en rekke artikler og bøker. En av deres nyeste utgivelser er "English didactics in Norway - 30 years of doctoral research" (2019).

• Språk: Engelsk
  • Utgivelsesdato: 28.02.2020

Lisbeth M. Brevik

Lisbeth M. Brevik is Professor of English didactics at the Department of Teacher Education and School Research at the University of Oslo, and is a former English teacher in secondary school. Her research interests relate to the reading, learning and teaching of English in secondary school and teacher education, and the use of English outside of school for online gaming and in social media, in addition to classroom research, video research and mixed methods. Her current research is concerned with quality English teaching using video-observation data, and students' use of English for online gaming and social media outside of school.

Brevik has several roles in research projects. She is the leader of the video project Linking Instruction and Student Experiences (LISE), the gaming project Vocational and General students' Use of English (VOGUE ) and the language project Evaluation of bilingual Training Opportunities in Schools (ETOS). In 2019 she received the Prize for excellent research dissemination, in 2020 she received the Education Prize and was selected as one of seven recognized lecturers at the University of Oslo.

Ulrikke Rindal

Ulrikke Rindal is Associate Professor of English didactics at the Department of Teacher Education and School Research at the University of Oslo. Her research interests relate mainly to sociolinguistic aspects of learning and teaching English, focusing specifically on oral communication. Her current research is concerned with attitudes towards non-native spoken English, and quality English teaching using video-observation data.​