Velg format

På lager
kr 429

Politisk-administrative rammer for barnehageledelse

Informasjon om boka

  • Sider: 256
  • Språk: nor
  • ISBN: 9788215021409
  • Utgivelsesdato: 09.06.2014
  • Bokgruppe: 215
Barnehagefeltet har i løpet av få år gjennomgått store forandringer og utviklet seg til en betydelig samfunnssektor. Denne boka gir lederne av denne sektoren ny og nødvendig kunnskap, og de får oversikt over det politisk-administrative systemet som alle barnehagelærere skal jobbe i.

Barnehageledelsen har ansvar for barnehagens forhold til omverdenen. Det krever god innsikt i hvordan sektoren er bygd opp politisk og administrativt. Ledernes utfordringer kan være å representere barnehagen i politiske prosesser, det kan være å følge opp ulike former for styring, og det er å ta ansvar for lokal iverksetting av vedtak gjort av andre. Men det er også samarbeid med ulike instanser og lokale nettverk, til beste for barn. Og det er ledelse i en konkurransesituasjon.

Boka er delt i to hoveddeler og har 12 kapitler:
Del 1 Aktører og rammer
Del 2 Barnehagepolitiske avgjørelser og prosesser rundt barnehagen

En lærebok for studenter og lærere i samfunnsfag og i området Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid i barnehagelærerutdanningen. Den er også skrevet for Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehager, og for forskere.

Kjetil Børhaug er professor ved institutt for administrasjon og organisasjonsvitenskap, ved Universitetet i Bergen. Kari Hoås Moen er førstelektor ved Dronning Mauds Minne Høgskolen (DMMH) i Trondheim.

- Boka er skikkelig bra. Lettlest og lett forståelig. Den gir meg en hel masse aha-opplevelser jeg må ta meg tid til å reflektere rundt. Det er rett og slett en super, SUPER bok! - (Anniken Lind, barnehagelærer i bydel Grünerløkka og masterstudent i barnehagepedagogikk ved HiOA.)

Kari Hoås Moen

Kari Hoås Moen er cand.polit. med hovedfag i sosiologi, mellomfag i historie og førskolelærerutdanning. Hun er dosent i samfunnsfag ved Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning (DMMH) i Trondheim. Hun har undervist i utdanningen siden 1990, har erfaring fra arbeid i barnehage og har arbeidet som barnehagekonsulent hos fylkesmannen i Nord-Trøndelag.
Mer informasjon om forfatteren

Kjetil Børhaug

Kjetil Børhaug er professor ved institutt for administrasjon og organisasjonsvitenskap, Universitetet i Bergen. Han har arbeidet med samfunnsfagtema i lærerutdanning siden 1994.
Mer informasjon om forfatteren