Statistikk for universiteter og høgskoler

4. utgave
Statistikk for universiteter og høgskoler er en engasjerende lærebok skrevet for studenter som tar innføringskurs i statistikk innen de fleste studieretninger. Boka er også godt egnet for personer som ønsker en god og lettlest tekst for å friske opp eller tilegne seg statistikk-kunnskaper ved hjelp av selvstudium.

Boka formidler generell statistikkteori på en lettfattelig og engasjerende måte. Forfatteren legger stor vekt på at statistikk er et verktøy som kan brukes for å løse problemer innenfor en rekke fagområder, med realistiske eksempler fra arbeidsliv og samfunn. Boka beskriver hvordan dataprogrammene Excel, SPSS, Minitab og R kan brukes til statistiske beregninger.

I denne 4. utgaven er det foretatt en generell oppdatering og justering av stoffet, og lagt til et nytt kapittel om Big Data og digitalisering. I tillegg er det inkludert programeksempler i R.

På bokas nettside www.nettressurser.no/statistikk er det masse nyttige tilleggsressurser for studenter og forelesere. Nytt for 4. utgave er blant annet løsningsforslag i R, og mange tilleggsoppgaver med løsningsforslag, bl.a. innen fagområdene økonomi, biofag og ingeniørfag.

• Utgivelsesdato: 02.08.2018

Gunnar G. Løvås

Gunnar G. Løvås er sivilingeniør fra NTNU og dr. scient i matematisk statistikk fra Universitetet i Oslo.