Velg format

På lager
kr 529

Vekstbedriften

Forretningsidé - forretningsmodell - forretningsplan. 2. utgave

Informasjon om boka

  • Sider: 376
  • Språk: Bokmål
  • ISBN: 9788215019963
  • Utgivelsesdato: 13.02.2012
  • Bokgruppe: 212
Dette er boken som forteller deg hvordan du får en liten bedrift til å vokse til et lønnsomt foretak. Den tar deg med fra vekstfasen opp i driftsfasen.
Denne boken handler om vekstfasen, dvs. fasen i en bedrifts livssyklus som befinner ser mellom gründerfasen og driftsfasen. Den bygger på velprøvd teori, men er samtidig spekket med praktiske eksempler, gode råd og "huskelister". Boken er gjennomstrukturert og følger en klar overordnet modell der kapitlenes rekkefølge tilsvarer den rekkefølgen utfordringen oppstår i vekstfasen:

* Forretningsidé
* Forretningsmodell
* Forretningsplan
* Egenskaper ved løsningen (produkt/tjenester)
* Salg og marked
* Ledelse og verdiskaping
* Videre vekst

Boken henvender seg til studenter, gründere, eier og ansatte i vekstbedrifter. I tillegg vil den være nyttig lesning for alle som lever av å gi råd til slike selskaper.

Andreutgaven er kraftig revidert etter mange verdifulle tilbakemeldinger etter et års bruk. Boken inneholder nå en helt annen måte å lage en forretningsplan på, med en struktur og dynamikk som tar bedre vare på helheten og hensyn til endringer i rammebetingelser. Den inneholder også en ny modell for internasjonalisering og den er kraftig styrket innen ledelse og styrearbeid. I tillegg er boken gjort enklere og mer intuitiv.


Sagt om førsteutgaven:

«Dette er en unik lærebok og den første i sitt slag i Norge. Forfatterne har et arsenal av kunnskaper og eksempler å øse av når det gjelder praktisk innsikt i bedriftsetablering i en sjelden kombinasjon med teori og forskning. Enhver med tilknytning til selskaper som vokser, eller som ønsker å vokse, og som har interesse for strategi, ledelse og markedsføring, vil ha stor nytte av å lese denne boken.»
Trond Blindheim, rektor, Markedshøyskolen

"Jeg har ikke lest veldig mange bøker om innovasjon, kanskje fordi jeg har vært skeptisk til å lese meg til praktisk innovasjonskompetanse. Etter å ha lest denne boken har jeg endret mening. Som gründer av diverse virksomheter kjente jeg meg igjen - side opp og side ned. Boken er fullpakket med praktiske huskelister og gode råd til alle ledd i arbeidet med å få en forretningsidé til å spire og gro. Ta deg tid til å lese, selv om du har det aldri så travelt akkurat nå. Det kan lønne seg, rett og slett."
Nils Petter Nordskar, tekstforfatter/reklamegrynder

"Jeg anbefaler denne boken på det sterkeste. Den er velskrevet, strukturert og systematisk, og dekker et viktig emne. Boken er dessuten spekket med illustrerende eksempler, huskelister og gode råd som man er lett kan relatere til virkeligheten".
Kurt Ove Østrem, Partner, KPMG

"Boka er lærerik, morsom og befriende lite akademisk i stilen. Les den og hold tapene i banken din nede!"
Bjørn-Erik Røv, banksjef, Handelsbanken

"En svært nyttig, utrolig lettlest og veldig praktisk orientert bok for alle som skal starte eller drive mindre selskaper. Som gründer av Feedback Research, Confirmit og co-gründer av Symphonical, SurvAid og ACTonFACT ville jeg unngått mange av de fallgruvene jeg har falt i gjennom tidene hvis jeg hadde lest denne boka. Jeg kan sterkt anbefale alle som starter nytt eller driver en mindre bedrift å lese denne boka og ikke minst følge de rådene den gir."
Bjørn Haugland, gründer

"Ei praktisk lærebok med ein "rød tråd" gjennom dei ulike fasane, noko som gjeir boka lettlest, forståeleg og nyttig"
Aud Ingrid Espeland, Fjordinvest

Patrick Verde

Patrick Verde har Pedagogisk Embedseksamen fra UIO (Cand.Pæd) og studier fra Tyskland. Patrick har mangeårig norsk og internasjonal konsulenterfaring, samt undervisningserfaring fra Master of Management på BI. Han har publisert en del artikler med fokus på kundeorientering, innovasjon, endrings- og kunnskapsledelse. Etter å ha solgt konsulentvirksomheten (AIM) i 2006 har Patrick blitt førstelektor og faglig ansvarlig for studiet i Kreativitet, Innovasjon og Forretningsutvikling ved Markedshøyskolen i Oslo - på heltid.
Mer informasjon om forfatteren

Sjur Dagestad

Sjur Dagestad er fjerde generasjon smed, Professor II i Innovasjon ved NTNU og partner i Innoco AS. Foruten lastebilsjåfør, fjellklatrer og en doktorgrad i turbulensmodellering står det også innovasjonssjef i Tomra, utviklingssjef i HTS og Forsknings- og utviklingsdirektør i Auranor på CV'en til Sjur. Som kunstner har Sjur hatt flere utstillinger og hans siste skuptur står i dag hos manageren til Led Zeppelin i Spania.

I 1994 vant Sjur Reodorprisen for utviklingen av en fakkeltenner som hittil har omsatt for over en milliard kroner til oljeindustrien. Basert på egne erfaringer i arbeidslivet og personlige opplevelser holder Sjur over 100 foredrag i året for næringsliv og offentlige aktører. Han er karismatisk, engasjert og byr på seg selv - alvor og skjemt i skjønn forening.
Mer informasjon om forfatteren

Yngve Dahle

Yngve Dahle er Siviløkonom fra NHH i tillegg til å ha studert statsvitenskap. Han har jobbet 6 år i bank og forsikring, bla. som markedsdirektør i Gjensidige. Deretter har han arbeidet 10 år i ulike teknologiselskaper i Norge og utlandet. I tillegg til å være partner Innoco AS er Yngve founding partner i Viaduct Ventures og Høyskolelektor II ved institutt for innovasjon på markedshøyskolen i Oslo.
Mer informasjon om forfatteren