Innføring i kjemi for lærere

Bind 1
Innføring i kjemi for lærere er et tobinds læreverk i kjemi og kjemididaktikk for grunnskolelærerutdanningene 1-7 og 5-10. Dette er bind 1.

«Vi vil åpne døra til vitenskapsfaget kjemi og la leseren se verden rundt seg fra et kjemisk ståsted». Forfatterne

Med utgangspunkt i kompetansemålene, kjerneelementene og de tverrfaglige temaene i LK20 har forfatterne skrevet to lærebøker som gir leseren dybdekunnskaper både i kjemifaget og i hvordan faget kan undervises i grunnskolen.

Faglige tema du møter i dette første bindet:
- atomet og periodesystemet
- modeller i kjemi
- kjemiske bindinger og krefter mellom molekyler
- kjemiske reaksjoner generelt, fellings-, syrer-base- og redoksreaksjoner spesielt
- stoffmengde, konsentrasjon og beregninger
- kjemisk perspektiv på bærekraftig utvikling

I tillegg inneholder boken to didaktiske kapitler om:
- kjemi i samfunn og skole
- praktiske aktiviteter i kjemi

Boken gir mange eksempler på hvordan kjemi kan brukes til å forstå prosesser i naturen og utfordringer vi ser i verden i dag. Oppgaver, faktabokser, illustrasjoner og tips til videre lesing er med på å berike innholdet.

• Utgivelsesdato: 12.10.2020

Mona Kvivesen

Mona Kvivesen er universitetslektor i naturfag/naturfagdidaktikk ved UiT Norges arktiske universitet, institutt for lærerutdanning og pedagogikk, campus Alta. Siden 2011 har hun jobbet ved grunnskolelærerutdanningen og praktisk pedagogisk utdanning. Hun er utdannet lektor i realfag med hovedfag i kjemi. Kvivesen har mange års erfaring fra videregående skole både som lektor og leder. Hun er initiativtaker til Vitenuka, en vitenskapsfestival for skoler og barnehager som har gått hvert år fra 2013. Kvivesen deltar i forskningsdelen av Kolarctic prosjektet «Development of common approaches to involvement of youth into science and technical sphere (KO2017 BeTech). Hennes FoU-arbeid er knyttet til alternative læringsarenaer, elever og læreres holdninger til realfag og utforskende arbeidsmåter i naturfag.

Solveig Karlsen

Solveig Karlsen er førsteamanuensis i naturfag/naturfagdidaktikk ved UiT Norges arktiske universitet, institutt for lærerutdanning og pedagogikk, campus Tromsø. Siden 2013 har hun jobbet ved grunnskolelærerutdanningen, lektor 8-13 og praktisk pedagogisk utdanning. Hun har doktorgrad i kjemi og er utdannet lektor i realfag. Karlsen har undervisningserfaring fra videregående skole. Karlsen deltok i forskningsprosjektet «Linking Instruction in Science and Student Impact» (LISSI) fra 2018 - 2020. Dette er et forskningsprosjekt som undersøker sammenhengen mellom undervisning i naturfag og hvordan elevene lærer og engasjerer seg i faget.

Magne Olufsen

Magne Olufsen er professor i naturfag/naturfagdidaktikk ved UiT Norges arktiske universitet, institutt for lærerutdanning og pedagogikk, campus Tromsø. Siden 2012 har han jobbet ved grunnskolelærerutdanningen. Han har doktorgrad i kjemi og er utdannet lektor i realfag. Olufsen har undervisningserfaring fra høyere utdanning, videregående skole, Nordnorsk vitensenter og Skolelaboratoriet i realfag og teknologi. Olufsen deltok i forskningsprosjektet «Linking Instruction in Science and Student Impact» (LISSI) fra 2018-2020. Dette er et forskningsprosjekt som undersøker sammenhengen mellom undervisning i naturfag og hvordan elevene lærer og engasjerer seg i faget.