Velg format

På lager
kr 369

Kloss for kloss

Blokkprogrammering for lærere
Lær deg blokkprogrammering og få gode tips og eksempler på hvordan du bruker det i matematikkundervisningen.

Programmering har kommet inn i skolen for fullt, og ansvaret er særlig lagt til matematikkfaget. Men hvilken rolle skal programmeringen ha? Skal matematikken brukes til å lære programmering, eller skal programmering brukes til å lære matematikk? Ja, takk, begge deler, sier forfatterne og viser deg hvordan.

I Kloss for kloss. Blokkprogrammering for lærere får du:
- grundig innføring i blokkprogrammering i Scratch
- oversikt over kompetansemålene i programmering fra 2. til 10. trinn med eksempler til undervisning, oppgaver og aktiviteter
- eksempler på hvordan du kan undervise i matematikkfaglige temaer som geometri og algebra gjennom programmering
- eksempler på bruk i andre fag
- introduksjon til programmering av micro:bit

Boka er skrevet for lærerstudenter og matematikklærere i grunnskolen, men alle med interesse for blokkprogrammering i skolen vil kunne finne noe nyttig her.

Informasjon om boka

  • Sider: 200
  • Språk: Bokmål
  • ISBN: 9788215060019
  • Utgivelsesdato: 23.05.2022
  • Bokgruppe: 219

Øistein Gjøvik

Øistein Gjøvik er universitetslektor ved Institutt for lærerutdanning, NTNU. Han har vært ansatt i lærerutdanningen siden 2003 og har tidligere jobbet i videregående skole. Gjøvik leder forskergruppa «Læring og undervisning av matematikk med digitale verktøy». De siste årene har han undervist emner innen matematisk modellering, teknologi og programmering for studenter på Grunnskolelærerutdanningen og andre studieprogram.
Mer informasjon om forfatteren

Joakim Høyland

Joakim Høyland har jobbet som lærer på Charlottenlund ungdomsskole i Trondheim siden 2009 og har undervist i fagene matematikk, musikk, samfunnsfag og valgfag programmering. Han har engasjert seg i ulike forskning- og utviklingsprosjekter med programmering i skolen, og har også holdt flere kurs i programmering for både for ungdomsskolelærere, videregåendelærere og lærerstudenter. I 2021 startet han i en ny kombinert stilling, som ble opprettet som en del av Universitetsskolesamarbeidet, der han nå jobber 50% på Charlottenlund ungdomsskole og 50% på lærerutdanningen på NTNU i matematikkseksjonen.
Mer informasjon om forfatteren