Velg format

På lager
kr 599

Multifunksjonshemming

Livsutfoldelse og læring. 2. utgave
Denne boken handler om hvordan vi kan forstå barn, unge og voksne med multifunksjonshemming eller omfattende funksjonsnedsettelser og bidra til å øke livskvaliteten på alle deres arenaer.

Forfatterne viser hvordan livsutfoldelse og læring kan vektlegges i barnehage, skole, bolig og i helse- og velferdstjenestene. De bidrar med både et teoretisk og et filosofisk grunnlag for arbeidet, konkrete erfaringer og praksisnær kunnskap.

I denne 2. utgaven er alle kapitlene oppdatert med særlig vekt på grunnleggende menneskerettigheter og CRPD, i tillegg til aktuell lovgiving og forskning. Et nytt kapittel «Å være aktør i eget liv», som omhandler aktørskap, beslutningsstøtte og selvbestemmelse, er også kommet til i denne utgaven.

Boken retter seg særlig mot tjenesteytere i skoleverk og i helse- og velferdstjenester som yter tjenester til barn, unge og voksne personer med multifunksjonshemming eller omfattende funksjonsnedsettelser. I tillegg er boken aktuell for studenter på vernepleierutdanninger eller andre helse- og sosialfaglige, pedagogiske eller spesialpedagogiske utdanninger.

Bokas redaktører er Turid Horgen, Knut Slåtta og Anita Gjermestad. Øvrige bidragsytere er Eirik Dahl, Signe Marie (Maja) Galaasen, Herlaug Hjelmbrekke, Karl Jacobsen, John-Ingvard Kristiansen, Mette Løvås, Steinar Nevland, Synne N. Skarsaune, Sissel Sollied og Espen Ursin.

Informasjon om boka

  • Sider: 312
  • Språk: Bokmål
  • ISBN: 9788215053172
  • Utgivelsesdato: 13.12.2021
  • Bokgruppe: 213

Turid Horgen

Turid Horgen, nå pensjonert, er cand.paed.spes., spesialist i pedagogisk-psykologisk rådgiving og har lang erfaring som lærer for elevgruppa og deretter rådgiver ved Torshov Kompetansesenter (nå Statped).
Mer informasjon om forfatteren

Knut Slåtta

Knut Slåtta er psykologspesialist og arbeider i Statped.
Mer informasjon om forfatteren

Anita Gjermestad

Anita Gjermestad er vernepleier og professor ved institutt for helse ved VID vitenskapelige høyskole. Hennes forskningsområder retter seg mot vilkår for medborgerskap og brukermedvirkning, samt kvalitet i tjenester til personer med alvorlig/dyp utviklingshemming.
Mer informasjon om forfatteren