Velg format

På lager
kr 539

Barnehagens grunnsteiner

Formålet med barnehagen. 2. utgave

Informasjon om boka

  • Sider: 320
  • Språk: Bokmål
  • ISBN: 9788215028842
  • Utgivelsesdato: 23.04.2018
  • Bokgruppe: 215
Formuleringene i barnehagens formålsparagraf er både mange og fine, men hvordan skal de forstås og omsettes i praksis? Til dette arbeidet kan denne boka være en faglig inspirasjon.
Hvordan kan man ivareta et økende fokus på læring og ferdigheter med en dannelsesdimensjon? Hvordan kan verdigrunnlaget realiseres i praksis? Med utgangspunkt i enkeltformuleringer i formålsparagrafen gir bidragsyterne i Barnehagens grunnsteiner verdifulle innspill til det som danner essensen i en levende barnehagepedagogikk. De ønsker å bidra til kritisk refleksjon rundt formålet med barnehagen og presentere forskning, teori og debatt. I den nye rammeplanen for barnehagen har grunnleggende verdier som bærekraft, respekt for naturen og menneskeverdet, nestekjærlighet, solidaritet, likeverd og likestilling, livsmestring og helse fått en større oppmerksomhet. 

Forfatterne representerer ulike fagmiljøer og bidrar med et mangfold av kunnskaper og analyser på feltet. Denne nye utgaven er grundig oppdatert og har tre helt nyskrevne kapitler.  

Boka er skrevet først og fremst for barnehagelærerstudenter, lærerutdannere, praktikere og forskere og andre med særlig interesse for barnehagefeltet.

Vibeke Glaser

Vibeke Glaser er utdannet cand.polit. og arbeider som førsteamanuensis i pedagogikk ved DMMH. Hun har publisert en rekke bøker og artikler om foreldrerollen, foreldremedvirkning i barnehage og skole, profesjonalisering av barneoppdragelsen og barns rettigheter.
Mer informasjon om forfatteren

Kari Hoås Moen

Kari Hoås Moen er cand.polit. med hovedfag i sosiologi, mellomfag i historie og førskolelærerutdanning. Hun er dosent i samfunnsfag ved Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning (DMMH) i Trondheim. Hun har undervist i utdanningen siden 1990, har erfaring fra arbeid i barnehage og har arbeidet som barnehagekonsulent hos fylkesmannen i Nord-Trøndelag.
Mer informasjon om forfatteren

Frode Søbstad

Frode Søbstad er professor emeritus i førskolepedagogikk.
Mer informasjon om forfatteren