Velg format

kr 549
Kommer for salg

Nytt grep om skriveopplæringa

Informasjon om boka

  • Sider: 450
  • Språk: nor
  • ISBN: 9788215028705
  • Utgivelsesdato: 05.05.2020
  • Bokgruppe: 215
Hva er god skriveopplæring? Få innblikk i en helhetlig måte å arbeide med skriving og vurdering i ulike fag.

Gjennom flere år har en gruppe skriveforskere samarbeidet om å undersøke effekten av en tydelig formulert skriveundervisning på 20 skoler. Viktige verktøy er et sett normer som beskriver hva som er rimelig å forvente av elevenes skriving etter fire og syv års skolegang, Skrivehjulet med ulike skrivehandlinger og formål, og vurdering for læring.

Resultatene fra det såkalte Normprosjektet (Developing national standards for the assessment of writing - a tool for teaching and learning) er oppsiktsvekkende, komplekse og varierende. Effektstudier viser at elevene etter to års skriveopplæring hadde forbedret skriveferdighetene sine tilsvarende et halvt til to års ekstra skolegang.

Gled deg til boka! Den presenterer viktige funn, metoder, analyser og drøftinger. Her er også Normprosjektets vurderingsressurser presentert og gjort tilgjengelige for videre tilpassing og bruk.

Boka bør bli pensum både for lærere, skoleledere, lærerstudenter og lærerutdannere og skriveforskere.


Norges fremste skriveforskere står bak NORM-prosjektet. Bokas redaktører er Synnøve Matre, Hildegunn Otnes og Randi Solheim, alle ansatt ved Institutt for lærerutdanning, NTNU. Hele prosjektgruppa, som også omfatter Kjell Lars Berge, Lars Sigfred Evensen, Gustaf Skar og Ragnar Thygesen, bidrar i boka.

Synnøve Matre

Dr. art. Synnøve Matre er professor ved Høgskolen i Sør-Trøndelag, avdeling for lærar- og tolkeutdanning.
Mer informasjon om forfatteren

Randi Solheim

Randi Solheim er professor i norskdidaktikk ved Institutt for lærerutdanning, NTNU. Hun har doktorgrad i sosiolingvistikk og har publisert en rekke artikler om skriving og lesing. Solheim er en av redaktørene for boka "Teorier om tekst i møte med skolens lese- og skrivepraksiser" (2012) og "På sporet av god skriveopplæring - ei bok for lærere i alle fag" (2011).
Mer informasjon om forfatteren

Hildegunn Otnes

Hildegunn Otnes er professor i norskdidaktikk ved Program for lærerutdanning ved NTNU. Hun har utgitt en rekke bøker, blant annet «Å invitere elever til skriving» (2015) «Grammatikken i bruk» (2011, med Iversen og Skarbø), «Å være digital i alle fag» (2009) og «tekst.no. Strukturer og sjangrer i digitale medier» (2006, med Schwebs).
Mer informasjon om forfatteren