Endelig er Ingrid Pramling Samuelsson og Maj Asplund Carlssons bok oversatt til norsk. Det lekende lærende barnet er noe så befriende som en bok i førskolepedagogikk skrevet av førskolelærere selv.

I barnehagen, og også ellers i barns liv, er lek og læring to sider av samme sak. Når barna leker, lærer de noe nytt hele tiden. Hvor mye og akkurat hva de lærer er derimot avhengig av omgivelsene og de voksnes engasjement og tilbud.

Pedagogens kompetanse når det gjelder å fange barnets intensjoner og tilrettelegge og få barn til å bli og forbli interessert, understrekes i boken.

En dyktig pedagog kan forvandle hverdagssituasjoner til en morsom kunnskapslek:
Hvor mange kopper må vi dekke på bordet?
Hvordan skal vi dele eplet slik at alle får smake?
Hvilke bokstaver har jeg i mitt navn, som du også har i ditt?

Boka stiller metakognitive spørsmål og har fokus på didaktikk og hvordan barnehagens pedagoger kan bidra til barns læring. Hvordan kan for eksempel metakognitive dialoger bidra til barns læring om det som er ukjent for dem, og hvordan blir barn oppmerksomme på sin egen læring?
I det lekende lærende barnet fremstiller Pramling Samuelsson og Asplund Carlsson barnet som et kreativt, aktivt og erfarende barn som skaper mening og forståelse for sin egen omverden, i interaksjon med andre barn og voksne. Leken blir en av mange arenaer for barns læring, en lek der barn spontant handler på både et kommunikativt og et metakommunikativt nivå, men også der pedagogen skaper forutsetninger for barns kognitive og metakognitive refleksjon.


Detaljer

Sider:
256
Målform:
bm
Utgave:
1
ISBN:
9788215013862
Utgivelsesår:
2009
Bokgruppe:
215
Salgsdato:
25.02.2009
Leveringstid:
3-5 dager